علایم ، عوارض و درمان اعتیاد به مواد مخدر

همه چیز درباره مضرات و بلایی که مواد مخدر بر شما می آورد و همچنین نحوه درمان ( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

علایم ، عوارض و درمان اعتیاد به مواد مخدر

همه چیز درباره مضرات و بلایی که مواد مخدر بر شما می آورد و همچنین نحوه درمان ( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

علائم، نشانه ها و عوارض اعتیاد به کوکائین

کوکائین یکی از مواد اعتیاد آور محرک است که از گیاه کوکا بدست می آید. این ماده به شکل پودری سفید، نرف، شفاف، کریستالی و با طمع تلخ می باشد. اکثرا برای بالا بردن وزن کوکائین از موادی مانند آمفتامین ها و مواد افیونی به عنوان ناخالصی استفاده می شود. از جمله مهمترین علائم و عوارض اعتیاد به کوکائین که از آن می توان برای تشخیص اعتیاد به کوکائین نیز استفاده کرد می توان به شادی و انرژی بیش از حد، افزایش هوشیاری، لرزش عضلات بدن و گشاد شدن مردمک چشم اشاره کرد. روش های مختلفی برای مصرف کوکائین وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از  اسنیف، کشیدن، مصرف دهانی و تزریق اشاره داشت که هر کدام از آنها در طولانی مدت پیامد های متخص به خود را برای فرد مصرف کننده ایجاد می کنند. 
  
کوکائین
کوکائین یکی از اعتیاد آور ترین محرک هاست که از برگ گیاه کوکا به دست می آید. کوکائین بین مصرف کنندگان به نام کوک نیز شناخته می شود. کوکائین در بعضی مصارف پزشکی مثل بی حسی موضعی نیز کاربرد دارد. کوکائین پودری سفید رنگ، نرم، شفاف، کریستالی وبا طعم تلخ می باشد. بعضا به عنوان ناخالصی برای افزایش حجم مواد دیگر مثل آمفتامین یا حتی موادی مثل آرد به آن اضافه می شود. ناخالصی بیشتر در کوکائین احتمال مرگ بر اثر اوردوز را افزایش می دهد. با اضافه شدن مواد افیونی به عنوان ناخالصی اثر اعتیاد آوری کوکائین به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. 
نحوه مصرف کوکائین
کوکائین معمولا به صورت کشیدن از بینی (اسنیف)، جذب از لثه، یا تزریق استفاده می شود. کوکائین با فرایندهایی به ماده کرک تبدیل می شود که به روش تدخینی استفاده می شود. مصرف کوکائین در یک نوبت به صورت دوز کم شروع می شود و در فواصل زمانی کوتاه مدت با دوز بالاتر تکرار می شود تا اثر آن حفظ شود یا اصطلاحا فرد های بماند. اثر کوکائین بسته به نوع مصرف از چند دقیقه تا حداکثر یک ساعت بعد از بین می رود. روش تدخینی کوتاه ترین اثر و اسنیف ماندگارترین اثر را دارد.
علائم و عوارض اعتیاد به کوکائین
کوکائین اثراتی بر مغز فرد می گذارد که باعث اعتیاد روانی به این ماده می شود. کوکائین باعث افزایش دوپامین در مدارهای مغزی می شود. دوپامین ماده ای است که در سیستم پاداش مغز نقش دارد. دوپامین به صورت طبیعی بعد از مدتی به همان سلول ترشح کننده بازجذب می شود. کوکائین از طی این فرایند بازجذب جلوگیری می کند. به عبارتی کوکائین با ایجاد پاداش در مغز باعث تمایل فرد برای تکرار مصرف و اعتیاد روانی می شود. مهم ترین علائم و عوارض کوکائین را در ادامه مرور می کنیم.
علائم و عوارض کوتاه مدت اعتیاد به کوکائین
بعضی از علائم و عوارض مصرف کوکائین با از بین رفتن اثر ماده از بین می روند که شامل موارد زیر است.
شادی و انرژی بیش از اندازه
افزایش هشیاری
حساسیت بیش از اندازه به نور، صدا و لمس
افزایش تحریک پذیری
پارانویا و بی اعتمادی بیش از اندازه به دیگران
افزایش و یا کاهش سرعت در انجام کارهای ذهنی و بدنی
در بسیاری موارد رفتار خشن و غیر قابل پیش بینی
تنگی رگ های خونی و ضربان قلب تند و نامنظم
افزایش فشار خون و دمای بدن
لرزش و گرفتگی عضلات
گشادی مردمک
احساس تهوع و خستگی
علائم و عوارض بلند مدت اعتیاد به کوکائین
بسیاری از عوارض مصرف کوکائین در بلند مدت و بعد از بین رفتن اثر کوکائین باقی می ماند و در زندگی فرد تأثیر می گذارد. عوارض بلند مدت مصرف کوکائین بسته به شیوه مصرف متفاوت است و تنوع زیادی دارد. در همه انواع مصرف افزایش احتمال رفتارهای پرخطر جنسی مشترک است. همچنین کوکائین احتمال ابتلا به بیماری های حرکتی مثل پارکینسون را نیز بسیار بالا می برد.
کشیدن با بینی (اسنیف)
تضعیف یا از دست دادن قدرت بویایی
خون دماغ شدن
آب ریزش بینی همیشگی
ایجاد مشکلاتی در بلعیدن
تدخینی (کشیدن)
سرفه و مشکلات تنفسی
ابتلا به بیماری های تنفسی به ویژه آسم
افزایش احتمال ابتلا به ذات الریه
استفاده دهانی
این شکل از مصرف باعث آسیب جدی به روده می شود.
تزریق
افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند مثل HIV و هپاتیت
بیماری های پوستی و بافت نرم
ایجاد زخم و آسیب به رگ ها
اوردوز با کوکائین
اوردوز به حالتی گفته می شود که در اثر مصرف بیش از اندازه فرد نشانه های خطرناکی را تجربه کرده و در معرض خطر مرگ قرار گرفته و یا می میرد. بسیاری از افرادی که با کوکائین اوردوز می کنند در تجربه اول مصرفشان اتفاق می افتد.
بسیاری از مصرف کنندگان کوکائین همزمان از الکل نیز استفاده می کنند که بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث اوردوز شود. مخلوط دیگری که خطر اوردوز را بالا می برد ترکیب کردن کوکائین با هروئین است.
درمان اوردوز کوکائین
در صورت مواجه شدن با فردی که در اثر مصرف کوکائین دچار اوردوز شده است. حتما با اوژانس تماس بگیرید تا اقدامات اوژانسی لازم برای رسیدگی و درمان اوردوز را به شما بیاموزند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد