علایم ، عوارض و درمان اعتیاد به مواد مخدر

همه چیز درباره مضرات و بلایی که مواد مخدر بر شما می آورد و همچنین نحوه درمان ( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

علایم ، عوارض و درمان اعتیاد به مواد مخدر

همه چیز درباره مضرات و بلایی که مواد مخدر بر شما می آورد و همچنین نحوه درمان ( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

مواد توهم زا چیست؟

توهم‌زاها به‌خاطر آثار روانی خاصی که ایجاد می‌کنند از دیرباز مورد توجه بشر بوده‌اند. منبع اولیه این مواد نوعی قارچ بود که آن را قارچ سحرآمیز می‌نامیدند و قبایل مختلف از آن در مراسم مذهبی و قومی خود استفاده می‌کردند. اغلب مواد توهم‌زایی که امروزه وجود دارند از جمله (LSD) و (PCP)، به دنبال تلاش بشر برای تولید داروهای پزشکی تولید شده‌اند. این مواد به‌عنوان داروهای بی‌حس کننده یا هوش‌بر در حین جراحی ساخته شده‌اند. اما پس از مدتی مشخص شد که بیمارانی که با استفاده از این داروها تحت جراحی قرار می‌گیرند، تا مدت‌ها آثار روانی عجیبی از خود نشان می‌دهند، ادراکات و حواس مختلف آن‌ها مختل شده و به انواع توهمات دچار می‌شوند.

 

ادامه مطلب ...

تأثیر عجیب ال‌اس‌دی بر مغز انسان

ماده مخدر ال اس دی با نام کامل اسید لایزرژیک دی اتیل آمید در مدت‌زمان کوتاه پیدایش خود به یکی از مواد مخدر معروف تبدیل گشته است. اما شهرت این ماده مخدر صرفاً دلیل بر مفید بودن آن نیست. این ماده مخدر هم در موارد آزمایشگاهی به کار می‌رود و هم به‌عنوان ماده مخدر مصرفی جوانان. همچنین به‌عنوان دارو برای درمان مشکلات مغزی و حتی به‌عنوان سلاح‌های جنگی مورد آزمایش قرار گرفته است. الدوس هاکسلی (Aldous Huxley) نویسنده کتاب “دنیای قشنگ نو” (Brave New World) در بستر مرگ براثر سرطان از همسرش خواست تا سرنگی پر از ال اس دی مایع برایش بیاورد تا به عجیب‌ترین سفر جهان برود. همسرش ۱۰۰ میکروگرم ال اس دی برای او تزریق کرد و یک ساعت بعد هم این کار را تکرار نمود. او براثر مصرف دوز بالای این ماده مخدر قوی از دنیا رفت.

اما این ماده مخدر چه حسی به ما می‌دهد؟ آیا دانشمندان و محققان می‌توانند درباره تأثیر ال اس دی بر مغز ما و چیزهایی که پس از مصرف آن تجربه می‌کنیم اطلاعاتی در اختیارمان قرار دهند؟ 

  ادامه مطلب ...

مخدر ال اس دی چیست

مخدر ال اس دی نوعی روانگردان قوی است که باعث تغییر حواس و بروز وهم و خیال می‌شود. مخدر ال اس دی می‌تواند بر روی بینایی، لامسه، احساسات و افکار تاثیر گذارد. از اثرات کوتاه مدت ال اس دی می‌توان به گشاد شدن مردمک‌ها، فشار خون، ضربان قلب و افزایش دمای بدن اشاره کرد. اسید لیزرژیک دی اتیل آمید که با نام ال اس دی (LSD) شناخته می‌شود، نوعی ماده مخدر غیرقانونی است که باعث تغییر حواس و بروز وهم و خیال می‌شود. مخدر ال اس دی برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط یک شیمیدان سوئیسی به نام آلبرت هافمن، برای درمان اختلالات تنفسی تولید شد. در سال ۱۹۴۳، هافمن به طور تصادفی به خواص توهم زای ال اس دی پی برد.

  ادامه مطلب ...

ترک دارویی اعتیاد به کوکائین

کوکائین به هر شیوه‌ای که مصرف شود، کشیده شود، تزریق شود یا استنشاق شود، مخدر قدرتمندی است که بر شیمی مغز اثر می‌گذارد و با ایجاد کردن حالت سرخوشی مفرط میلی کنترل‌ناپذیر را برای مصرف ایجاد می‌کند. چون کوکائین مستقیماً بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد، علائم ترک این مخدر شدید است. زمانی که فرد تصمیم به ترک کوکائین می‌گیرد، با علائمی همچون افسردگی، آشفتگی، خستگی مفرط و عصبانیت روبرو می‌شود. ترک کوکائین رخداد جسمی و عاطفی مهمی است که بسیاری از معتادان را به گرداب مصرف دوباره سوق می‌دهد. بنابراین ترک این مخدر باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد تا عوارض آن به حداقل برسد.

  ادامه مطلب ...

علائم، نشانه ها و عوارض اعتیاد به کوکائین

کوکائین یکی از مواد اعتیاد آور محرک است که از گیاه کوکا بدست می آید. این ماده به شکل پودری سفید، نرف، شفاف، کریستالی و با طمع تلخ می باشد. اکثرا برای بالا بردن وزن کوکائین از موادی مانند آمفتامین ها و مواد افیونی به عنوان ناخالصی استفاده می شود. از جمله مهمترین علائم و عوارض اعتیاد به کوکائین که از آن می توان برای تشخیص اعتیاد به کوکائین نیز استفاده کرد می توان به شادی و انرژی بیش از حد، افزایش هوشیاری، لرزش عضلات بدن و گشاد شدن مردمک چشم اشاره کرد. روش های مختلفی برای مصرف کوکائین وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از  اسنیف، کشیدن، مصرف دهانی و تزریق اشاره داشت که هر کدام از آنها در طولانی مدت پیامد های متخص به خود را برای فرد مصرف کننده ایجاد می کنند. 
 
ادامه مطلب ...